Friday, December 04, 2009

Gempa bumi semakin menghampiri Malaysia....


Jika dulu kita sering mendengar dan melihat kejadian gempa bumi yang sering melanda negara jiran kita Indonesia. Tapi jika kita perhatikan sejak akhir-akhir ini negara kita turut merasai gegaran gempa bumi walaupun di tahap yang lemah. Pastinya ramai yang tertanya dan kalut dengan situasi ini, adakah negara kita semakin menghampiri pusat gempa bumi??

Gempa bumi lemah yang berukuran 3.0 pada skala richter yang melanda Kuala Pilah buat kali keempat bukanlah sesuatu yang biasa berlaku. Jika hanya sekali gegarannya bolehlah kita anggap ia hanyalah kesan biasa tetapi jika kali keempat di lokasi yang sama sejak semalam bukanlah perkara yang biasa-biasa yang perlu kita abaikan.

Walaupun pihak berkuasa tempatan mengingatkan orang ramai untuk tidak berasa bimbang atau panik dengan perkara ini tetapi gegaran kecil ini jika tidak diambil tindakan segera bagi mengatasinya seperti mengambil langkah berjaga-jaga ia mungkin boleh menjadi besar dan pada waktu itu apa yang akan berlaku jika tiada persiapan yang telah dibuat bagi mengatasinya dan akhirnya akan berlakulah perkara-perkara yang sering kita lihat dan dengar.....walaupun setiap yang berlaku itu adalah takdirNya dan tidak dapat kita elakkan tetapi sebagai manusia kita boleh berusaha untuk mengatasinya...

No comments:

Post a Comment